Presse


Artikel i Damusa d. 1. april 2016

"Den private Tænketank for Musikundervisning vil have flere musikuddannede lærere i folkeskolen og til førskoleområdet."

Læs artiklen i sin helhed:

De svage led i den musikalske fødekæde

 

Artikel i Musikeren d. 30. marts 2016

"Den musikalske fødekæde knækker i folkeskolen, lyder det i ny rapport fra Tænketank for Musikundervisning. For meget talent går tabt, fordi for få musiklærerne i folkeskolen har den fornødne uddannelse."

Læs artiklen i sin helhed:

Musikerbørn vælger musikervejen

 

Interview med Inge Marstal i Berlingske d. 29. marts 2016

"Alle børn fødes med evnen til at udfolde sig musikalsk, men alt for meget talent går tabt allerede i folkeskolen, lyder det fra Tænketank for Musikundervisning. Det skyldes blandt andet, at under halvdelen af musiklærerne i folkeskolen har den fornødne uddannelse, mener tænketankens formand, professor Inge Marstal."

Læs artiklen i sin helhed:

Den musikalske fødekæde knækker i folkeskolen

 

Interview med Inge Marstal i Dansk Sang nr. 5, april 2014

Download interviewet her:

Folkeskoleforliget og musikken

4. juni 2013

Af Inge Marstal, professor og formand for ’Tænketank for Musikundervisning´

Bragt i Berlingske tidende under DEBAT. 

"Musik. Musik skal placeres centralt i folkeskolen - musik har den særlige værdi, at den er mere end et fag - den er en kunstart og den er kultur, dannelse, ånd, fællesskab, nærvær og samvær."

Læs artiklen i sin helhed:
Folkeskoleforliget og musikken

 

Åbent brev til Christine Antorini og Morten Østergaard

26. februar 2013

"Kvalificeret musikundervisning i folkeskolen bør sikres i hele landet, og en forudsætning for dette er, at musik som undervisningsfag tilbydes i læreruddannelsen i alle regioner."

Læs brevet i sin helhed: 
Åbent brev

 

Anbefalinger fra arbejdsgruppen ”Tænketank for musikundervisning”

26. januar 2012

Læs anbefalingen i sin helhed:
Anbefalinger

 

Tænketankens høringsvar

28. januar 2013

Vedr. Udkast til Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen.
Læs bemærkningerne:
Høringssvar